fredag 19 april 2013

Veckans lunchsallader

Jag har turen att ha ett litet pentry på jobbet där man kan fixa till en sallad eller värma något i mikron. Ja, vi har t.o.m en spis med ugn så någon liten maträtt kan komma till eller så bara t.ex koka potatis elller grönsaker. Jättefint med tanke på hur mycket man sparar genom att laga maten själv. Så där jättedoftande maträtter undviker vi förstås.... 

Länge har jag ätit sallader till lunch, det brukar bli det där gamla vanliga så jag tycker de behövde piffas upp litet grann. Jag har lagt till avokado, riven morot ibland mozzalellaost, getost eller annan ost och så pumpafröna och valnötterna. Riktigt gott har det smakat. Sedan är det ju annars också bra med lunchsallader - man kan vända ner endel små matrester och fixa till en helt annan rätt. Supersätt att bli av med dem. Här nedan veckans olika sallader...

Måndag:
kokt broccoli
mungböngroddar
pumpafrön
grönsallat
avokado
ekologisk tomat
pesto
Blandat - mums 

Tisdag:
Sallad till lunch igen
mungböngroddar, 
tomat, 
kokt broccoli, 
riven morot, 
sallat, 
getost, 
pumpakärnor, 
valnötter 
fikonbalsamico






Onsdag
Sallad
mungbönor
riven morot
tomat
getost 
brieost
valnötter
pumpakärnor
fikonbalsamico




Torsdag
Amerikansk grönsaksblandning: paprika, minimajs, gröna bönor, morötter, broccoli
Brieost
sallat
mungbönsgroddar
valnötter
pumpafrön
pesto









Fredag
Amerikansk grönsaksblandning: paprika, minimajs, gröna bönor, morötter, broccoli
sojabullar
sallat
mungbönsgroddar
valnötter
pumpafrön
pesto



Nu när jag fixat "matrutan" märker jag att jag glömt Fikonbalsamicon på jobbet :) 
Nej nu ska jag kika igenom det nyaste numret av Vegetarian Living som jag köpte på vägen hem. Kanske jag får inspiration.... Något nytt måste jag ju testa i weekend också! Här hittar du dem: http://www.vegetarianliving.co.uk/ 
Och nästa vecka måste jag väl fortsätta med att fixa kreativa lunchrätter - det är så mycket roligare då.... eller ? ?



Ha en inspirerande mathelg !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar