söndag 28 april 2013

Getostgratinerade grönsaker


Getostgratinerade grönsaker heter väl då den nya maträtten som jag inspirerades av i  Pillans Vegan kokobok.

1 hel kinesisk vitlök
1 tsk riven ingefära
1 tsk spiskummin
stänk av svartpeppar
olja
värm upp kryddorna i oljan och tillsätt

champinjoner delade
1 squasch
1 aubergine
skalade och skurna ner i mindre bitar
250 gr fryst broccoli
250 gr fryst blomkål
Låt småputtra tills auberginen verkar ganska mjuk
250 gr tofu i bitar satte jag i ugnsformen
ca 4 dl sojagrädde blandas med 1 msk bulljongpulver
ca 300 gr getost
Smaka på såsen före den åker in i ugnen - jag saltade litet ....

ca 15 minuter i 220° ugn

Eftersom jag inte hade allt hemma som skulle vara i Pillans Vegan kokboks recept så tog jag och skapade litet. Väldigt nöjda med resultatet var men kommer nog att förbättra eller byta ut något - tofun kommer antagligen att bytas ut mot soja korv (Hälsans kök) eller så provar vi med Quorn.
Trots ingefäran och ganska mycket vitlök var det en rund mild smak på det hela.


Det blev riktigt gott. Och spännande för oss med litet nya smaker och kombinationer.
Sätt igång och testa nya smaker - det är inspirerande! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar