torsdag 12 september 2013

Sachermuffins

Min dotter fyllde 16 i måndags - tänk vad tiden går !!! Då ska man få önska sej något man gillar till middag!
Hon önskade sej Pommes frites, sojanugetter (Hälsans Kök) och till efterrätt: Överraska mej ! :)

Jag funderade mycket på Sachertårta men den blir så stor och nästan otymplig att förvara......
Så jag tog mitt favorit chokladmuffinsresept och modifierade det en aning och satte aprikossylt i mitten. Resultatet blev urgott!
Klart att man kan ta någon annan sylt också tex  körsbärssylt - men då blir det antagligen mera Schwatrzwaldsmuffins! 

12 stycken stora muffins ger den här satsen. Perfekt för min muffinsplåt.

3 ägg
2 1/2 dl muscovadosocker eller vanligt socker

1 dl mörk kakao
200 gr 40% choklad
1 tsk bakpulver
100 gr smält smör
1 dl kokande vatten
Aprikossylt

Topping
150 gr 70% choklad
3 msk smör

Vispa ägg och socker pösigt.
Rör ihop vetemjöl, kakao och hackad choklad i en annan skål
Rör sedan ner blandningen i äggsmeten.
Rör försiktigt ner det smälta smöret och det heta vattnet.
Klicka i hälften av smeten i formmarna och  en sked aprikossylt. sedan andra hälften av smeten ovanpå sylten.
Grädda i 220 graders ugn ca 15 minuter.

Toppingen bryt chokladen på en djup tallrik och klicka dit smöret, värm i mikron ca 1 minut eller tills smöret smält. Rör blandningen tills chokladen smält och smeten är slät. Stryk eller bred ut den på de svala muffinsarna. Är det väldigt varmt inne kan det vara bra att ställa in muffinsarna i kylen för då blir toppingen hårdare.


Ja, vi säger bara: Mums !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar