lördag 28 september 2013

Quornfile med kantarellsås och ångkokta grönsaker

Det är helt enkelt härligt att gå och plocka svamp - - - - - - i mataffären.
Inhemska härliga kantareller utan att bli antastad av äckliga älgflugor och dessutom få ont i ryggen. Inte behöver jag heller försöka räkna ut vart jag ska bussen för att hitta lämpliga skogar att gå i. Ja, så tänker jag som bor mitt i stan.

Nå vad sku kunna passa till kantarellsås gjord med lök och sojagrädde?
Dottern hade önskat sej batat - månne man kan ångkoka den som moroten? Bästa att testa? Sedan såg jag en annan känd "kompis" som vi haft ugnen - palsternacka!
Ja den fick komma med.
I frysdisken hittade jag en nyhet för mej. Quornfile. Det sku väl passa bra som proteinkälla.

Väl hemma skalade jag och skar i bitar: palsternacka, morot, batat och broccoli.


Kantarellerna fick sej en omgång av en matpensel och blev skurna såsom den skalade löken.



Ah, vad gott det blev och så enkelt. Fast det där skalande och skärande tar tid, men man får ta sej en liten meditationsstund samtidigt.



Du får själv tänka ut hur "tallriken" såg ut .... 
Quornfilen var god; "saftig" och mör. 
Gott blev det i alla fall ! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar