tisdag 19 november 2013

Soja-fetaost biffar

Till det goda rot-och kålmoset ( receptet ) gjorde jag idag biffar på sojakross, fetaost och soltorkade tomater. Första satsen föll sönder då jag inte hade mjöl i smeten.

4 dl texturerad sojakross
2 msk Tamari sojasås
hett vatten - kolla att allt sugs in i sojan
2 hackade gula lökar
10 st soltorkade tomater
200 gr fetaost
2 ägg
ca 1/2 dl vetemjöl

Blanda Sojakrossen med Tamarin och hett vatten.
Tillsätt resten av ingredienserna i blandningen
Forma biffar och stek

Jag tyckte det blev riktigt goda biffar. Jag saknade inte alls nån kryddning eftersom fetaosten och de soltorkade tomaterna ger smak åt biffarna.


Här min tallrik med sojabiffsmulor (första satsen som föll sönder)
mos (receptet) och inlagd pumpa

Jag är så glad att nu äntligen börja kunna göra egna sojabiffar av sojakross och inte bara använda den i stället för  "malet kött" i Bolognese och Lasagne. Jag antar att något "bindemedel" måste användas för att få biffen att hålla ihop. Det går säkert med sojamjöl också istället för vetemjöl.
Endel färdiga frysta sojabiffar och sojabullar innehåller ju bla Glutamat och produceras ju inte i Norden trots det svenska namnet.
Dessutom så blir det ju nog billigare att göra biffarna och bullarna själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar