torsdag 21 november 2013

Proteinkällor

Idag läste jag en väldigt intressant artikel om hur mycket protein det finns i vår mat.
Så jag vill dela med mej av den kunskapen nu. Alla "skriker" att man måste äta kött varje dag för att få i sej tillräckligt med protein.
Här nedan kan man se att visst kan äta vegetariskt för att få i sej tillräckligt med protein per dag. Idrottar  och tränar man behöver man mera förstås. Jag häpnar varje gång jag läser såna här jämförelser - tänka att sojakross är så värt sitt pris dvs väldigt billig proteinkälla.

Behöver jag säga att vi är vegetarianer i vår lilla familj? Min dotter mår utmärkt och har varit vegetarian i hela sitt liv. Visst bad jag i början om extra blodprov för att checka att hon fick alla näringsämnen. Själv blev jag vegetarian sakta men säkert och märkte att jag mådde bättre, migränanfallen minskade bl.a.

Rekommendation: Vuxna 0,8 gram protein per din kilo kroppsvikt per dag, barn och ungdomar 0,8-1,3 g / kilo kroppsvikt. 

Protein per 100 gram:
 

Sojakross 52 g
Sojamjöl 34 g
Filé av nötkött 30 g
Griskotlett 29 g
Kalkon 28 g
Broiler 28 g
Sesamfrön 27 g
Jordnötter 26 g
Ost 25 g
Griskött 24 g
Lax 24 g
Mandlar 24 g
Solrosfrön 23 g
Tonfisk 22 g
Metwurst 22 g
Bönor 22 g
Pistasnötter 21 g
Cashewnötter 20 g
Gädda 18 g
Sojabönor 16 g
Valnötter 15 g
Strömming 15 g
Hasselnötter 14 g
Havre 14 g
Ägg 12 g
Vete 11 g
Kvarg (Keso) 10 g
Råg 9 g
Korn 8 g
Tofu 8 g
Ärter 5 g
Mjölk 3 g

Källa: Fineli (listan på proteiner)
Helsingin Sanomat, Ruoka Torstai 21.11.2013




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar