måndag 5 augusti 2013

Kokt isbergssallad


Har du nånsin ätit kokt isbergssallad?
Jag vet att det låter väldigt konstigt med kokt isbergssallad. Men det är faktiskt jättegott, smakar litet som sparris. Koka den någon minut i lättsaltat vatten till den är litet genomskinlig. Ät den med smör tex.... passar ju bra till vad som helst.
Det var säkert på 80-talet som mamma och jag hittade receptet i en rolig bok - Författarnas bästa
Vi testade koka isbergssalladen och det det var jättegott. Tyvärr blev det inte av att koka så många fler gånger sedan men nu för något år sedan kom jag på det igen. Jag borde göra det oftare för det är ju spännande med kokt sallad - och så lätt och gott. Prova !

Här väntar salladen på att jag ska hälla bort vattnet.... 




Jag citerar ur Författarnas bästa Pernilla Tunberger (1980)
I Luftburen (1969), som är en fortsättning på "Vattenslottet", finns också en hel del om mat. - Den isbergssallad jag där låter Jenny koka har faktiskt blivit riktigt berömd .... sa Per Wästberg själv när jag ringde honom och frågade vilka "matbitar" han personligen kom ihåg från sina egna böcker.
Det är verkligen en god - och så lättlagad - anrättning att den mer än väl förtjänar att prövas av oss alla. Så här skriver han själv:
" De tog kycklingen de köpt, öl, bröd och en vit jämtländsk getost som de saltadepå. Jenny kokade ett huvud med isbergssallad som de åt med smör till"
(Boken hör till Böckernas mat av Pernilla Tunberger)





Gårdagens fyllda auberginer, fyllda-auberginer Hälsans Köks nugetter, gul paprika, körsbärstomater och kokt isbergssallad.



 Det är gott med god mat ! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar