tisdag 16 juli 2013

Nypotatis från krukgrädgården

Jo, det går att odla mitt i stan i en 40 liters plastkontainer. Jag har klätt den med säckväv för att den skrikiga färgen inte ska skrika för mycket.
I mitten av maj planterade jag 6 potatisar av sorten Tidig Sikli. Jag drog / grävde upp den den 14.7.


Den blommade aldrig... Det är den vänstra "busken".
Den andra är vanlig ekologisk potatis från mataffären.



Kring ett kilo hade det blivit ! 



Här kommer vi just att avnjuta middagen tillsammans med en granne som också odlar i krukträdgården! 
Jag kan bara säga att färskare och godare potatis får man knappast ! OCH närodlat ! 


Gurka med mynta, salt och citron


Tomat med fetaost basilika och koriander


Desert: apelsin med koriander! 

Ps. förra året odlade jag i en 8 liters kastrull och det gick utmärkt. Då satte jag potatisen först i juli och skördade i mitten av september.

Emma har fotat nästan alla bilder! Tack! 
Ha det gott! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar