lördag 11 maj 2013

Sparris - champinjonsoppa

Jag hade köpt härliga inhemska champinjoner! Vad skulle jag göra av dem? Paj, sallad, stuvning eller soppa.... Champinjonpaj har jag aldrig gjort....
Jag tog och surfade på nätet och hittade ett recept som jag blev inspirerad av.... Men som vanligt ändrade jag på receptet - och ja, det blev gott. Än en gång med ovanlig kryddblandning för mej.
Men gott var det ! Vi åt vanliga rostade fullkornstoast till.

Vill du kanske prova soppan ?
Här är receptet:


250 gr sparris
300 gr champinjoner
1-2 lökar
1-2 potatisar
1 gul paprika
1 kruka basilika
3 dl vatten (eller sparrisvatten)
1-2 vitlöksklyftor
1 tsk riven ingefära
1 1/2 msk buljongpulver
0,5 dl sojagrädde eller grädde
olja
salt

Skala sparrisen och skär den i bitar. Koka den i ca 10 minuter i lättsaltat vatten - tills den är mjuk. Jag använde sparrisvattnet i soppan.

Medan sparrisen kokar rensar du champinjonerna och skär dem i skivor eller bitar. Fräs dem i olja.


Skala och hacka löken, pressa vitlöken, och skär den gula paprikan i bitar. Fräs dem i olja tills allt är mjukt. Tillsätt sparrisvattnet och den skalade och tärnade potatisen, den rivna ingefäran, buljongpulvret och grovt hackade (klippta) basilikan.
Rykande heta champinjoner
Låt koka i 10 minuter. Mixa allt slätt.
Tillsätt champinjonen, sparrisen och grädden.
Smaka av. Servera med några basilika blad eller en basilikatopp.


Stavmixad paprika, lök, vitlök, ingefära, potatis, basilika 













Ingen hastsoppa precis med alla olika skeden. Jag stod väl närmare en timme och pysslade om soppan. Men ibland är det direkt avkopplande att stå i köket och skala, hacka och tärna och dessutom blev ju resultatet riktigt gott. Och så är det väldigt roligt att testa på något nytt i köket. Vilka dofter !
Nu när det blir morsdag kanske vi testar på någon ny ovanligare tårta - Raw-food kanske? Det låter nyttigt och bra. Vi får se ....


Bon appétit !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar