onsdag 8 maj 2013

Marockansk gryta


Jag läste receptet på http://vegania.net/  och blev väldigt inspirerad av Vegetarisk tagine - Marockansk vegetarisk gryta (du hittar det under Grytor & wok). Jag hade nästan alla ingredienser hemma så det var bara att kila ner till affären och köpa kikiärter och batat och sätta i gång och skala och skära allt i bitar. Jag har ändrat litet på receptet tagit bort Sambal Oelek (det är ju urstarkt tycker vi) som vi inte ha hemma. Satt ett stänk av chilipulver i. I stället för socker satte jag en tsk honung men där får man ju smaka av. De gröna bönorna ger litet krunch till det hela.
Söta, varma litet milda kryddiga smaker - härligt. Jag åt det som sådan men klart att det är meningen att servera couscous till.
Och det bästa - jag blev inte alls så övermätt som man kan bli om man äter mycket kolhydrater.

litet olja
1 gul lök
1 kinesisk vitlök (utan klyftor) eller 3-4 vitlöksklyftor
1-2 dl hett vatten
1 batat
1-2 morötter
1 aubergine
1 squasch
400 gr krossade ekologiska tomater
200 gr frysta gröna bönor
1 burk kikärter
1 dl mörka torkade aprikoser
1 tsk paprika
1-2 tsk spiskummin
1 kanelstång
1/4 paket saffran
1 msk buljongpulver
ev 1 tsk honung, salt o svartpeppar

Mjuka upp den hackade löken i olja, tillsätt kryddorna. Rör runt ett tag tillsätt morot, batat och det heta vattnet och buljongpulvret och låt koka en stund före du tillsätter den skalade och tärnade squaschen och auberginen låt puttra en stund.Tillsätt tomatkrossen.  Sist sätts gröna frysta bönor klippta aprikoser och kikärter. Smaka av om det sku behövas salt peppar....



Ja det var en ny spännande maträtt för mej med nya smaker och kryddblandningar.
Och det bästa - jag blev inte alls så övermätt som man kan bli om man äter mycket kolhydrater.
Jag har köpt Vegania - din bästa vän i köket av Nina Andersson. En helt underbar kokbok som ger en massor av inspiration. Ibland ligger jag i sängen och läser den före jag ska somna.Och drömmer om goda maträtter.



Gul lök, batat, squasch och aubergine väntar på att komma i grytan.
Gott - prova! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar