torsdag 30 januari 2014

Raw Food tårta med chokladmousse.

Födelsedag !! 
Det ska vi fira!
Kul att vara vid liv ännu... eller hur ???
Blev inspererad av Veganias sajt (med helt underbara recept!) att försöka mej på en Raw Food tårta
Chokladmoussepaj med pekannötter lät lockande. Receptet hittar du här Raw Food (i vänstra spalten) och skrolla ner på sidan - där hittar du orginalreceptet. Boken lönar sej att skaffa - härlig kvällslektyr !

För 2 kakor hade jag 2 springformar; en på 18cm o en på 21 cm i diameter använde jag följande:



Botten 
6 dl Walnötter
2½ dl kokosflingor
6 msk (rå) kokosfett (värm burken i hett kranvatten så det blir flytande)
3 tsk agavesirapp
Mixa nötter o kokos tillsätt resten och mixa. Tryck ut i formen. Ställ kallt.


Fyllning
6 avokado
36 torkade dadlar (som jag blötlade)
6 tsk agavesirap
½ tsk salt
2 dl (rå) kakao
Mixa avokadon, tillsätt dadlarna, sedan sirap o salt och mixa slät.
Smaka att du har tillräcklig sötma....
Bred ut på kakbottnarna.



Jag severade svartvinbär och kokos till.
Tänker testa med mandelmjöl eftersom dottern sa att hon reagerar på walnötterna - vilket hon aldrig gjort förr. Så jag får nog göra en tårta till idag.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar