lördag 6 juni 2015

Bönpasta med brysselkålssås


Jag hittade en ny sort pasta i hälsokostaffären. En var gjord av svarta bönor (Spagetti) en av bondbönor (Fettucine) och den sista av gröna ärter (Farfalle)

Vi kokade den svarta spagettin och den gröna fettucinen och den smakade jättegott. den blev ganska fast i konsistensen.

Såsen hade jag sett i Vego magasinet nr 1 2015 http://www.vegomagasinet.se/ så det inspirerade till att prova på brysselkål i en pastasås.
Jag hade inte allt hemma så receptet blev litet annorlunda än vad som stod i Vego men jag kan garantera att det var jättegott. Och jag höll mej mätt länge. Och inte kände jag mej smått "uppblåst" som jag brukar göra efter vanlig pasta gjord på vete.


300 gr brysselkål
2 gula lökar
4-5 dl sojgrädde
2 tsk dragon
1-2 msk Slotts senap
salt och svartpeppar

Skär ner brysselkålen och löken smått och "fräs" dem mjuka på låg låga. tillsätt resten och låt småkoka ca 5-10 minuter.

Koka pastan och njut av en annorlunda pastarätt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar