lördag 8 februari 2014

Baka, baka litet bröd med aprikoser

Baka, baka bröd
vem ska brödet smaka
det ska jag, det ska jag
och kära dottern göra....

Det var litet travesti på en känd barnramsa

Det är mer eller mindre avskyvärt väder i Helsingfors idag. Det regnar på snön... REGNAR... vidrigt halt och äckligt blir det ju på gatorna!!
Något positivt måste man ju hitta på eller hur ? Det är några år sedan jag bakade matbröd sist. Inspirerad av ett (dyrt) jättegott ekologiskt bröd jag köpte i fredags letade jag upp ett "gammalt" recept på müsslibröd som jag ändrade på. Jag försöker alltid köpa ekologiskt om möjligt. Det smakar så mycket bättre tycker jag.

5 dl mjölk
50 g jäst
2 tsk örtsalt
2 tsk honung
2 msk sesamolja
1 dl krossade linfrön
1 dl sesamfrön
ca 1/2 dl solrosfrön
1/2-1 dl mörka aprikoser (utan svavel) som jag klipper
ca 9-10 dl vetemjöl


  • Värm mjölken fingervarm.
  • Tillsätt honung, jäst och olja - rör om
  • Blanda ner mjölen och fröna med träslev, börja knåda när det behövs.
  • Låt jäsa ca 30 minuter under duk
  • Sätt ugnen på 200°C
  • Knåda och forma två bröd och sätt dem i formar om du vill och låt jästa medan ugnen värms upp.
  • Grädda i ca 35 minuter och låt sedan svalna under duk.



Hembakat är såååååå gott !!!
och doften som sprider sej i hemmet .... ahhh


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar